AZ ÓVODA- ÉS ISKOLAPSZICHOLÓGIAI HÁLÓZAT TEVÉKENYSÉGÉNEK BEMUTATÁSA
Az óvoda- és iskolapszichológiai tevékenységeket a PRIZMA EGYMI-ben 2009 óta látjuk el. Az ellátás utazó modell rendszerben történik, a kerület 18 óvodájában, 14 általános iskolájában és 4 gimnáziumában vagyunk jelen, és arra törekszünk, hogy minél inkább bekapcsolódjunk az adott óvoda és iskola életébe. Az utazó rendszeren kívül a segítségnyújtás adott esetben a PRIZMA EGYMI-ben létrehozott pszichológiai ambulancián is megvalósulhat.
Munkánk fő célja az intézményekben a megelőzés, illetve a már kialakult nehézségekben való segítségnyújtás. Célunk továbbá a gyermekek szociális alkalmazkodásának elősegítése, az intézményi életbe történő beilleszkedésük támogatása, örömtelivé tétele. Az intézménypszichológiai ellátás során a gyermek, szülő, pedagógus hármas egységében való segítségnyújtás.
Tevékenységeink formái szerteágazóak; az intézmények és problémák sokszínűségéhez, igényeihez igazodva alakítjuk őket.
A gyermekekkel történő munka első lépései általában a gyermeket ismerő, vele foglalkozó felnőttekkel való konzultáció. Ezt követi a rendelkezésre álló információk bővítése óvodai, vagy tanórai megfigyeléssel. Minden esetben szülői hozzájárulást követően kezdjük meg a gyermekekkel való foglalkozásokat. Az egyéni foglalkozások célja a gyermekek aktuális élethelyzetében való segítése, a problémák feltérképezése, és ha szükséges, a megfelelő szakemberhez való irányítás.
Gyermekekkel egyéni, kiscsoportos formában, és osztály szinten egyaránt kapcsolatba kerülünk. A csoportos foglalkozások rendszerint osztályfőnöki órák keretén belül valósulnak meg, igény szerinti témákban: pl. pályaválasztás, közösségépítés, szabadidő eltöltése, relaxáció, konfliktuskezelés, érzelmi intelligencia fejlesztése, kreatív dráma, szociális készségek fejlesztése.
A szülőkkel végzett munka formái az egyéni konzultáció, szülői értekezlet keretén belül beszélgetés, előadás különböző témákban, úgy, mint pl. iskolaérettség, testvérféltékenység, konfliktuskezelés. Bizonyos problémák rendezése érdekében hasznos a szülővel és a pedagógussal történő együttes konzultáció módszere is.
A pedagógusokkal végzett munka formái: az egyéni konzultáció, csoportos foglalkozások, amelyek általában két pszichológus kolléga vezetésével valósulnak meg. Ezek témái lehetnek: iskolai agresszió és konfliktusok kezelése, mentálhigiéné – stressz-kezelés, közösségépítés, kommunikáció-fejlesztés, esetmegbeszélő csoport, stb.
Az adott intézményben dolgozó segítő szakemberek (gyermekvédelmi felelős, fejlesztő pedagógus, logopédus, utazó gyógypedagógus) közötti együttműködésre nagy hangsúlyt fektetünk, a gyermekek hatékony megsegítése érdekében.