Nevelési Program
Nevelési koncepciónk kiindulópontja, hogy a gyermeket, mint fejlődő személyiséget gondoskodás és különleges védelem illeti meg. Ennek megfelelően óvodánk gyermekközpontú és befogadó szemléletű. A gyermek nevelése elsősorban a család joga és kötelessége, ebben az óvoda támogató, kiegészítő szerepet vállal. Ahhoz, hogy a sérült gyermekek személyiségfejlesztését, pedagógiai folyamat céljaként értelmezve tudjuk megoldani az individuális nevelhetőséggel, az egyedi utakkal és különbözőséggel is számolnunk kell.
A komplex óvodai nevelés akkor megfelelő a sérült gyermekek számára, ha igazodik biológiai fejlődésükhöz, annak állomásaihoz. Az életkorhoz köthető biológiai, pszichológiai fejlettségi szint meghatározza a gyógypedagógiai nevelési folyamat szükséges. Céljaink elérését egyéni fejlesztéseken, csoportos foglalkozásokon és terápiás szemléletű programokon keresztül kívánjuk megvalósítani.
Nevelési munkánkban az alábbi területek kiemelkedő szerepet töltenek be:
- Gondozás, a kisgyermek testi szükségleteinek, mozgásigényének kielégítése.
- A gyermek egészségének védelme, az egészséges életmód kialakítása egészséges és biztonságos környezetben, a környezettudatosság számukra releváns elemeinek figyelembe vételével.
- A kisgyermek érzelemvezérelt, ezért nagy gondot fordítunk arra, hogy kedvező érzelmi hatások, kellemes élmények érjék őt az óvodai csoportban.
- A többségi óvodai nevelés a természetes, életkori sajátosságként meglévő gyermeki kíváncsiságra, érdeklődésre épít. Sajátos nevelési igényű kisgyermekek esetében feladatunk ezek stimulálása.
- Az érzelmi nevelés és a szocializáció, társadalmi integráció biztosítása.
- Az értelmi fejlesztés, nevelés megvalósítása.
Ezek a területek egymástól nem választhatók szét, nagyon szorosan összefüggnek egymással, így a különböző fejlesztési területek is ötvözve jelennek meg a mindennapi nevelőmunkában.
Az óvodai nevelés feladata
A gyermek képességeinek, tulajdonságainak megfigyelése és felmérése után foglalkozási tervet készítünk, mely az egyéni, aktuális, korrekciós feladatokkal egészül ki. Fő feladatok:
- beszédfejlesztés, anyanyelvi kommunikáció fejlődésének segítése,
- játékra nevelés,
- önkiszolgálási szint emelése, az önállóság fokozatos kialakítása,
- közösségi magatartás, szocializáció segítése,
- mozgásfejlesztés.
A tanulásban vagy értelmileg akadályozott kisgyermekek óvodai csoportjának fejlesztési területei
Célunk, hogy a későbbiek folyamán megkönnyítsük, elősegítsük a többi emberhez és a változó körülményekhez való alkalmazkodásukat, a lehető legmagasabb szintű társadalmi integrációt. Ehhez szükség van az alapvető kompetenciák (kulcskompetenciák) elsajátítására is, melyeket részben – mivel értelmileg akadályozott gyermekeink a kulcskompetenciák egy részét tudják csak elsajátítani – építettünk be a fejlesztési területekbe, foglalkozásokba. A szociális és életviteli kompetenciák fejlesztése terén várható el – mentális és fizikai állapotukhoz mért – siker.
Törekszünk – egyéni és kiscsoportos formában – a fennálló fejlődési rendellenességek javítására, csökkentésére, illetve a következményes ártalmak kialakulásának prevenciójára. Változatos tevékenységi formákkal nyugodt, derűs légkörben a gyermekeket egészséges napirendhez szoktatjuk, kialakítjuk a helyes higiénés szokásokat.
Minden foglalkozáson fejlesztjük az anyanyelvi kommunikációt, a környezeti nevelés keretein belül a matematikai, és a természettudományos kompetencia egyes elemeit, ábrázolás-alakítás és az ének-zeneifoglalkozások az esztétikai-művészeti tudatosságot és kifejezőképességet. A játék, önkiszolgálás, és a szocializáció területét átszövi a hatékony, önálló tanulás és a szociális kompetencia képességeknek fejlesztése.
A fejlesztés legfontosabb területei
- A nagymozgások, alapmozgások, egyensúlyérzék fejlesztése
- A manuális készség fejlesztése.
- Kooperációs készség
- Kommunikáció
- A beszédszervek ügyesítése, beszédindítás, beszédmegértés, szókincsfejlesztés
- Játéktevékenység, adekvát játékhasználat
- Zenei nevelés
- Önkiszolgálás
Az autizmus spektrum zavarral élő gyermekek csoportjának fejlesztési területei
A legáltalánosabb távlati cél az egyéni képességek, fejlettségi szint mellett elérhető legjobb felnőttkori szociális adaptáció és önállóság feltételeinek megteremtése. Ennek elérése érdekében szükség van a fejlődésben elmaradott készségek kompenzációs, habilitációs fejlesztésére, a másodlagos problémák (pl. viselkedésproblémák) kezelésére, a mindennapi gyakorlati készségek speciális módszerek segítségével való tanítására. A típusosan egyenetlen képességstruktúrán belül elsődleges cél az elmaradt területek fejlesztése az átlagos vagy kiemelkedő képességek gondozása mellett.
Az autizmussal élő gyermekek óvodai nevelésének célja az elemi adaptív viselkedések kialakítása:
- szociális, kommunikációs készségek célzott fejlesztése,
- az autizmusból és a társuló fogyatékosságokból eredő fejlődési elmaradások lehetséges célirányos kompenzálása,
- a sztereotip, szociálisan nem megfelelő viselkedések kialakulásának megelőzése, illetve korrekciója,
- a fogyatékosság specifikus, protetikus, augmentatív környezet, eszközök, módszerek és szokásrendszer kialakítása és használatának elsajátíttatása.
Az óvodai fejlesztés minden esetben formális és informális felméréseken alapuló, egyéni fejlesztési terv alapján történik. E felmérések a szociális adaptáció színvonalára, a spontán kommunikációs szintre, a meglévő kognitív képességekre és a mozgásfejlődésre vonatkoznak.
Óvodai programunk tartalma
- A szokások kialakítása
- Az egészséges életmódra nevelés
- A közösségi élet szokásainak megalapozása
- Munka jellegű tevékenységek
- Önállóságra, önkiszolgálásra nevelés
- Mozgásfejlesztés
- Beszédfejlesztés és környezetismeret foglalkozás
- Játékra nevelés
- Ábrázolás – alakítás foglalkozás
- A zenei nevelés alapjai
- Egyéni fejlesztés
- Kiegészítő és egyéb terápiás eljárások: logopédia, mozgásfejlesztés, kutyaterápia
Forrás: Helyi Nevelési Program: https://prizmaegymi.hu/wp-content/uploads/2017/04/HPP.pdf